eksponering av barn på nett

Er det noe jeg reagerer på i bloggverden, så er det alle bildene foreldre deler av barna på bloggene sine. Jeg mener, det er jo (mener jeg) helt greit at de legger ut noen bilder av dem her og der. Men i hvert eneste blogginnlegg? Hmm.. Hadde jeg hatt barn selv, hadde jeg lagt ut bilder av barnet på bloggen kun i spesielle situasjoner. For eksempel hvis barnet har kledd seg ut og skal i karneval, eller når det har bursdag osv. Da kan det være koselig å dele er par bilder, om dere skjønner hva jeg mener? Jeg ville IKKE ha delt bilder av barnet mitt flere ganger daglig på en blogg. Jeg synes det blir så feil, rett og slett. Hva vil barnet ditt synes om dette da det blir eldre?

Jeg måtte prøve å sette meg inn i situasjonen om det var meg det gjald. Hva om mamma eller pappa hadde hatt en blogg da jeg var liten, og hadde delt masse bilder av meg i alle slags situasjoner. Og enda verre, hva om det i tillegg var en stor blogg de drev? Jeg hadde ærlig talt ikke syntes noe positivt om det. Hadde vært litt ubehagelig å tenkt på at det finnes masse (og kanskje mindre heldige) bilder av meg på internett, som alle kan se. Personer jeg ikke engang kjenner kan se hvordan jeg så ut og hva jeg gjorde da og da. Skal ikke slikt være privat? Legg bildene på facebook heller i det minste, der bare venner og familie kan se. Eller har mammabloggere (og pappablogggere, men det er det ikke like mye av) et så stort behov for å vise frem barna til absolutt alle og en? Som jeg sa, noen bilder kan være fint å dele, men det finnes en grense.

Jeg skjønner ikke heelt hva foreldrene som deler bilder av barna sine i hytt og pine, tenker. Spesielt de med store blogger. Det hjelper ikke å si ”det er min blogg, jeg bestemmer”. Javisst er det du som bestemmer, men tenk litt. Muligens er ikke dette like kult for barnet ditt om 10 år. Selv om bloggen kanskje er blitt slettet, finnes bildene fortsatt. Det virker nesten som enkelte bruker barna for å ha noe å blogge om. Spesielt jenter på 16-17. Med en gang de blir gravid oppretter de en blogg med navnet ”16åroggravid”, og deler det som deles kan. La nå ikke bloggen din handle om barna dine. Hold ting litt privat, for dems skyld! Ta fotballfrue som et eksempel, hun gjør en god jobb med å ikke eksponere ungen sin for mye. Hun deler bare nå og da.

Så ja, det finnes grenser. Hva mener du om dette? OK eller ikke OK?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg