teite bloggere

Jeg har lest blogger i sikkert snart 7 år nå. Jeg begynte ihvertfall å lese på ungdomskolen. Jeg husker da larstangen og julianyland lå på topplista + mange andre kjente bloggere. Da var i det minste topplista full av ”ekte” bloggere. Nå er topplista full av… klikkhorer? En del klikkhorer er det ihvertfall. Det verste jeg vet er når bloggere lager teite overskrifter for å få mange klikk på bloggen. Som f.eks Isabel, hun er et godt eksempel. I går la hun ut et bilde av en rumpe på instgram, og skrev under ”rumpeløft, gå inn på bloggen”. Så går mange selvfølgelig inn på bloggen fordi de blir interessert i å lese hva dette er for noe. Og så har hun bare skrevet noen setninger om at hun på internett så at noen hadde contouret rumpa si for å få den til å se større ut. Så det vil si at overskriften og bildet hun la ut på insta, egentlig ikke hadde noe med innlegget å gjøre. Alt bare for klikk klikk klikk.

Så har vi dem som finner på alt mulig rart å lage et innlegg av. Som f.eks innlegg om at en dusjer alene , og legger til et bilde der hun står naken i dusjen. Haha, hvem synes at et helt innlegg om at du dusjer alene er så jævla interessangt? Derfor måtte jo selvsagt denne bloggeren legge til et nakenbilde (ja, hun skjuler sine edre deler) for å få klikk. Dere vet sikkert hvem jeg mener.

Det er så mange bloggere som holder på slik som skrevet over her i dag. Og hvorfor noen toppbloggere gjør det, skjønner jeg ikke. De trenger da ikke lage klikkhore overskrifter eller finne på drøye ting å skrive om, for å få klikk. De har jo godt over 50.000 lesere, de fleste klikker jo seg inn på bloggen deres fordi de er interessert i personen. Det er jo ikke akkurat slik at hvis de ikke skriver et klikk-innlegg i dag, så mister de alle de 50.000 leserne over natten. Når de holder på sånn, så blir ihvertfall jeg lei, og gidder ikke lese bloggen mer. Kanskje en gang i blandt bare, hvis de har skrevet et skikkelig innlegg. Hva med å heller være litt mer ekte? Sånn som Sophie og Caroline. Hadde blitt litt merkelig om de også hadde begynt å skrive klikk-innlegg på bloggen, haha. 

Nei uff, bloggnorge har blitt så merkelig synes jeg. Dummeste jeg ser er når bloggere gjør ALT for klikk, og i tillegg deler bloggen femti forskjellige steder. Og det virker som at de som ikke er toppbloggere, gjør aaalt for å bli det og for å kunne leve av bloggen sin. Det blir for dumt. Du kan ikke leve av bloggen din for alltid heller, kjære deg. Uansett, jeg har kuttet ut en del bloggere for å si det sånn.. Jeg leser egentlig ikke så mange bloggere som kaller bloggen sin for en jobb, for da blir det nettopp det – en jobb. Da må de finne på ting å skrive om hele tiden, og da kan det fort bli litt ”falskt” og kjedelig. Jeg liker heller bloggere som kanskje blogger 1-2 ganger om dagen, men som skriver skikkelige innlegg. Og ikke innlegg ”bare fordi” det er jobben deres.

Hva mener du? Er du en fan av såkalte ”klikkhore” blogger? 

16 kommentarer
    1. Jeg skjønner at de finner overskrifter som får mange til å gå inn, fordi dette er jobben deres. Men jeg mener man skal tenke seg om 4 ganger. Det er ikke slikt at man skal måtte juge seg frem, eller blottlegge seg, det provoserer meg.

    2. Emilie: Ja det er jeg enig i, men synes de kan lage overskrifter som har noe med innlegget å gjøre. Om ikke så føler jo vi lesere oss lurt! Og uansett, bloggere med over 50.000 lesere trenger ikke lage dramatiske innlegg og overskrifter, for å få klikk. Folk klikker seg inn på bloggen uansett, fordi de er fan av bloggeren

    3. Sv; det tenker jeg også. Innlegget mammatilmichelle akkurat postet om at jan var homo før de ble sammen, får meg til å lure på hva som egentlig skjer. Jeg har null tro for det.. men om det er slik, så synes jeg det er utrolig tet å poste…

    4. SV; jeg leste bloggen hennes helt til jeg selv lå på tredjeplass her om dagen.. Men hun jeg bor med fortalte meg om det i ste. Selv irriterer jeg meg over ganske mange slike bloggere..

    5. Jeg er helt enig. Er flere blogger jeg ikke følger lenger fordi overskriftene skriker desperat etter oppmerksomheten. Det blir rett og slett for dumt, og jeg blir nesten litt pinlig berørt :/

    6. Virkelig trist å se hva blogging har blitt. Da jeg startet min første blogg i 2008-2009, blogget man fordi det var gøy! De som elsket å skrive og bruke blogging som sin dagbok. Der man skrev hva man tenkte, følte og hva man gjorde i hverdagen. Jeg elsket å ta bilder og skrive, så blogg var virkelig mitt favorittsted!
      Blogg var et fristed der du kunne dele dine meninger uten å tenke over hvor mange klikk du fikk den dagen. Det var ikke grunnen til at man blogget. Men nå.. nå er det eneste grunnen til at veldig mange starter en blogg. Og jeg syns det er en trist forvandling fra hva det faktisk var..

    7. bambis: Jeg er helt enig! Jeg leser kanskje 3-4 toppbloggere fast. Ellers så leser jeg bloggene til folk som ikke har det som en jobb, men som en hobby. Det er de som skriver fordi de liker det, som er de beste bloggerne mener nå jeg. Ikke dem som har det som en jobb og som må skrive innlegg fordi de ”må”. Da blir det som regel ikke spesielt gode innlegg, men mer ”i farten” innlegg.

    8. Absolutt! Leser noen få av de som er på toppen, bortsett fra det så leser jeg heller de som ikke har fullt så mange lesere. Som du sier – det er de som viser at de brenner for skrivingen.
      Heldigvis ikke alle toppbloggere som vier lite tid og kjærlighet til bloggen sin, men mange av dem skriver kun for å skrive. Fordi de “må”. Det er jobben deres, så dette forventes av dem og annonsører. Så jeg forstår det jo, men gnisten til flere av dem blir på en måte borte.

    9. Veit hva du snakker om. Mammatilmichelle har jeg lest litt, og for å være helt ærlig så synes jeg innleggene hennes bare blir dårligere og dårligere. Virker som hun går tom for ideer, og da må hun finne på noe nytt for å ikke miste lesere som vekker oppmerksomhet og klikk. Som feks å dusje alene, kjæresten “var homo” osv. Er så dumt, innlegget var jo ikke spennende alikavel? Savner bloggere som virkelig brenner for å skrive, Sophie Elise synes jeg er litt mer innholdsrik i blant. Men ellers så leser jeg ingen andre fra topplisten daglig. Når jeg leser så føler jeg ikke den piffen, det er så tamt.

    10. Renate Morell: Har aldri vært noen fast leser av bloggen til Anna før, men har vært innom den en del i det siste. Synes bloggen er blitt kjedelig og det et tydelig at hun fokuserer for mye på klikk, derfor har jeg kuttet ut den bloggen. Blir for “falskt” på en måte. :b

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg