slik kan du få flere følgere på instagram

Nå har jeg selv hatt instagram i 5 år faktisk! Jeg sletta den gamle istagrammen min i fjor, og jeg skjønner ikke hvorfor fordi på den hadde jeg over 400 følgere. Nå har jeg 240 ca, og det er jo ikke all verden i forhold til dem som har flere tusen. Men det er jo noen! Jeg synes det er gøy med nye følgere, og nå tenkte jeg å dele noen tips med dere som vil ha fler. Flere av tipsene under har ihvertfall funket for min del!

1. Lys, vinkel og bakgrunn
 Når du skal ta bilde av en ting, som f.eks av et par sko eller en veske, ta bildet i dagslys. Finn en ryddig plass i huset (eller ute for den del) med en fin og uforstyrrende bakgrunn. Et bilde av et par sko på middagsbordet med masse søl og rot i bakgrunnen er ikke særlig pent, og vil ikke se bra ut på bilder. Finn en plass med masse lys, fin bakgrunn og prøv deg litt frem så du finner en fin vinkel. 

2. Redigering
Rediger lys og eventuelt filter på bildene du legger ut. Et blast og kjedelig bilde kan fort se kjempefint ut med litt redigering! Instagram har masse fine filter og verktøy til redigering. Hvis ikke kan du jo også laste ned redigerings-apper, og prøve deg litt frem der. 

3. Vær aktiv
Legg ut ihvertfall 3 bilder i uka, minst. Og lik andre sine bilder! Det jeg bruker å gjøre om jeg kjeder meg, er å gå på hashtags og søke etter forskjellige tags der. For eksempel #fashion, så kommer det opp masse bilder under den kategorien. Så scroller jeg meg nedover og liker alle bildene jeg synes er fine. Om jeg orker så kan jeg like over hundre bilder til sammen, og da er det alltid noen som følger meg. I går for eksempel, da tok jeg meg en liten likerunde og fikk 8 nye følgere + mange som likte bildene mine.

4. Ha en oversiktlig bio
Skriv navnet ditt, hvor du er fra og hvor gammel du er. Prøv å ikke ha en rotete og uoversiktlig bio. Skriv gjerne litt mer også, hva du jobber med og så videre. Jeg liker ihvertfall å vite litt om personen jeg velger å følge.

5. Ikke legg ut for mye av det samme på rad
Ikke legg ut samme bilde flere ganger. For eksempel, du trenger ikke legge ut 5 bilder av maten din i 5 forskjellige vinkler. Det vil bare se rart ut i feeden din. Eller om du har tatt nye bilder av deg selv, så du trenger ikke legge ut alle 6 bildene som nesten ser helt like ut. Om dere skjønner hva jeg mener.

6. Bruk hashtags
Bruk hashtags som passer til bildet du legger ut. Legger du ut et bilde av natur, så bruker du hashtags som passer til det bildet. For eksempel #nature #forest osv. Da vil folk se bildene dine enklere, og du vil få flere likes!

7. Er det noe spesielt du er god til, del!
Er du interessert i mote og liker å mikse med klær, del gjerne outfit bilder! Jeg følger mange bare på grunn av stilen deres, da får jeg masse inspirasjon. Eller hvis du er flink med sminke, del tips og hvilken sminke du anbefaler. Eller om det er noe helt annet du er god til, enten det er baking eller foto, del bilder og tips. Da vil folk med samme interesse følge deg.

8. Ta selfies
Hehe, ja, ta selfies! Den som følger deg vil vite hvordan du ser ut. Slik er det ihvertfall for meg, jeg vil ikke følge noen jeg ikke vet hvordan ser ut. Man vil jo vite hvem man følger! Du trenger ikke dele femti selfies hver dag av deg selv, altså. Haha.. MÅ ikke være selfiequeen aka Kim Kardashian.

9. Ikke spam
2-3 bilder om dagen er mer enn nok. Egentlig er 1 bilde nok. MÅ ikke legge ut bilder hver dag heller, det gjør ihvertfall ikke jeg. Legger du ut 10++ bilder om dagen, vil dette bli sett på som spamming. Med mindre det er Kylie Jenner som spammer, det tror jeg ingen har i mot, hehe. Men ja, alt for mange bilder av samme person i loggen kan fort bli litt irriterende. Ihvertfall om det er kjedelige bilder.

10. Velg riktige bilder
Snap bilder typ passer ikke inn på instagram. På snapchat kan man fint dele det meste på mystoryen, det er ikke så nøye at det ser fint ut. Men på instagram er det litt viktigere med fine bilder om du vil få flere følgere. Ikke legg ut et kjedelig bilde av at du sitter å ser på hellstrøm rydder opp. Slikt kan du heller dele på snapchat. 

11. Sist men ikke minst, prøv så godt du kan på å ta fine bilder. Mørke, uklare og skurrete bilder ser ikke noe bra ut i feeden din, og virker ikke spesielt inspirerende. Lyse, klare bilder er det fineste! Du må ikke nødvendigvis ha et svindyrt speilreflekskamera for å ta fine bilder. Man kan fint ta brae bilder med mobilen. Men da er det viktig at det er bra lys, slik at bildene blir bra!

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg