noen rare ting trøndere gjør

– Jeg har lagt merke til at mange skriver bokmål eller en blanding av trøndersk og bokmål på facebook etc. Blandt fjortisene er det populært å skrive “elske dæ og” istedet for “ælske dæ å”. Haha, lol. Eller “du e best” istedenfor “du e bæst”. Og så et det mange som skriver bokmål, men som absolutt ikke kan rettskriving. Da tenker jeg det heller er bedre å skrive på trøndersk, for da er ikke rettskriving så nøye.

– En annen ting jeg har lagt merke til, og dette er bare helt weird. Det jeg ofte ser er at hvis en svenske har kommentert en status, et bilde osv så svarer de svensk tilbake. Haha, wtf? Det er jo ikke akkurat sånn at svenskene skriver norsk tilbake til oss, så hva er greia med det? Du trenger ikke å skrive svensk til de, for de forstår norsk, i det minste bokmål, like mye som du forstår svensk. Dette er det bare trøndere som gjør har jeg sett, og det er skikkelig rart!

– Hver skjærtorsdag kjører alle de harry (sorry) rånerne fra Verdal til Åre for å handle og drikke seg dritings i bilen. Da er det sikkert over 100 biler som skal samme vei, og dere kan jo tenke dere all køen og kaoset! Haha, dette er en tradisjon jeg aldri har skjønt meg på, og som jeg ihvertfall aldri kommer til å delta i.

– Vi feirer noe som kalles vømmøl. Dette har kanskje mange hørt om? Festen foregår i Verdal i juni, i parken der. Da kler folk ut seg som bygdafolk, og det er om å se mest mulig bondeknøl ut. Det pleier å være et tog også på formiddagen, der folk har kledd seg ut, kjører traktorer de har pyntet, noen går osv. Det pleier å være ganske underholdende, og til tider er toget utrolig langt. På kvelden er det tid for fest, og da er det flere tusen som samles i parken. Vømmøl er blitt svært populært, og jeg må jo le litt av hele greia. Haha, for det er jo skikkelig rart! Men veldig gøy. Lenge siden jeg har vært med på vømmøl nå, da.

– Vi har en veldig bred dialekt. Vi sier “æ” istedet for “jeg, “ka” istedet for “hva” og “koffer” istedet for “hvorfor” for eksempel. Haha! Det er mange ikketrøndere som sliter med å forstå hva vi sier. Og det kan jeg forstå! Og vi sier “klar” når vi er sliten, haha det er det sikkert mange som ikke forstår.

– De beste rimene trønder kommer på er “det bli itj fart uten trønderbart” og “det bli itj fæst uten skinnvæst”. 

1 kommentar
    1. Det som avgjør om det er et bokmålsord eller et trøndersk/nordlendingord (jeg er 50/50) som kommer ut er hvor fort det går å skrive. “Æ” er kortere enn “jeg”. “Bæst” er mer kronglete å skrive enn “best”. Derfor er det vanligvis en rar blanding som kommer ut når jeg svarer andre som skriver dialekt.
      På bloggposter svarer jeg bokmål. På f.eks. Facebook bruker jeg ofte blandingen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg