takler ikke denne debatten

Altså, æsj. Ja ÆSJ, jeg er så dritt lei av debatter og snakk om kropp. Jeg prøver å unngå å høre/se på det, men det er jo over alt. Er det mulig? Jeg så nettopp en debatt på NRK, der blandt annet Ulrikke Falch og Kristine Ullebø diskuterer instagrambilder og eksponering av kropp. Jeg gidder ikke engang forklare, dere får nesten bare se selv. Jeg synes ihvertfall Kristine Ullebø eier hele diskusjonen, for HVORFOR skal man ikke få lov til å legge ut bilder av kropp? Altså seriøst, de diskuterte et bilde der hun la ut et bilde der hun poserer toppløs i jeans. Drit kult bilde, veldig ”foto” aktig, digger det. Men bare fordi hun var toppløs, så er det liksom ikke greit. Kan man seriøst ikke legge ut bilder i bikini for eksempel, fordi da får yngre jenter dårlig selvtillig? Eller da er man kun ute etter likes? Og uansett, hva så om man liker å få likes? Er det galt liksom, haha… Jeg liker å få likes, men det er ikke slik at jeg sletter bildet om jeg ikke får mange nok. Gjør du det, så er du teit. Sorry. Og det med unge jenter – hvis de får dårlig selvtillit fordi ei annen jente legger ut et bilde i magetopp, så er det noe veldig galt. Noe som ikke stemmer i det hele tatt. Jeg fikk ikke dårlig selvitillit da jeg var 13 og så Britney Spears halvnaken på CD coveret mitt. Og så er det denne sunn fornuft plakaten de snakket om, der man blandt annet ikke skal legge ut bilder av maten man spiser. Kristine hadde lagt ut bilder av maten sin på instagram, og da fikk hun spørsmål om det er nødvendig og hvorfor hun gjør det. SERIØØØØST jeg blir så frustrert, skjønner ikke at det skal være et problem. Skal man ikke få lov til å legge ut bilder av maten sin liksom? Haha, ler meg ihjel. Hele denne sunn fornuft plakaten og alt det her blir bare så dumt at jeg kan ikke få sagt det nok. Greit nok at store bloggere ikke trenger å reklamere for restylane eller fortelle alt de har fikset på utseendemessig, men herregud dette har gått for langt. Og det at unge jenter blir utestengt fordi de ikke har fikset på f.eks leppene, som Kristin Gjelsvik sa, det tror jeg ikke noe på. Ingen mennesker er sånn. ”Hei, du har ikke restylane eller botox i panna, så deg kan jeg ikke være venn med”. Bullshit. Snakk om å overdrive! Bah.

Hele dette opplegget er helt idiotisk i mine øyne. Blir så latterlig, har ikke ord. Jeg har helt ærlig flere ganger følt meg mindre pen etter å ha sett på alle de overnaturlige pene jentene på instagram, bodygoals og alt det der. Men vet du hva, da har faktisk jeg et ansvar. Da må jeg legge vekk instagram og gjøre noe annet hvis de følelsene kommer, da må jeg sørge for at jeg ikke bare fortsetter å scrolle. Da er det jeg som har et problem, IKKE de menneskene som har lagt ut et bilde i bikini eller hva det nå er. Folk må virkelig slutte å legge skylden på andre for at de føler seg dårlig. Og om nabodama har operert rumpa, så trenger ikke du gjøre det liksom. Uansett, noe annet som irriterer meg er at det er helt innafor at det blir lagt ut bilder av jenter som ikke har idealkroppen og som har litt ekstra fett på kroppen. Da er det ingen jenter som føler seg dårlig, så da skal de hylles og tjohei. Men om ei jente med såkalt ”perfekt” kropp legger ut samme bildet, da er det helt feil. Da er det mange som raskt kan føle seg dårlig og mindre pen, og da er det ikke greit. Haha, helt sykt! Men sånn er nå verden blitt. Og uansett, jeg tror ikke at jenter bare får dårlig selvtillit av å se på opererte jenter med lite klær på instagram, jeg tror at man kan få dårlig selvtillit/selvbilde av jenta i gata også. Kanskje passerer ei ung, usikker jente en naturlig pen jente på gata, og føler seg dårlig etterpå. Pene mennesker finnes over alt, ikke bare på instagram, blogg osv. Folk må ta ansvar for seg selv, uansett alder. Og hvis en 8-åring virkelig sitter og leser bloggen til en 22-åring, så har foreldrene et ansvar der. At 8-åringen leser blogg tror jeg heller ikke noe på, for hvorfor skal en 8-åring være interessert i livet til en 20-åring? Veldig spesielt isåfall. 



Takk for meg, haha nok prat om det der. Gjør meg bare sur. Nå tenker jeg å se en eller annen film/serie med Anders. Dere får ha en fin kveld, og god helg!

6 kommentarer
    1. Synes det er vanvittig bra skrevet av deg, og er enig i mye av det du skriver, men det er også sånn at folk vrenger seg hvis noen med fett på kroppen stiller opp i magetopp. Da er plutselig det også feil. Jeg har ikke sett debatten enda, og hørte først om den nå i kveld så jeg skal ikke skrike for høyt. Men jeg synes det er latterlig at vi ikke bare kan poste det vi vil uansett kropp og størrelse.

    2. Veldig enig med deg her! Jeg så selv denne debatten og tenkte virkelig mitt.. det blir for mye regler og slikt, sybntes jeg. Folk har faktisk et valg om hva dem ønsker å trykke inn på :-))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg