fordeler og bakdeler med å ha katt(er)

Nå har jeg jo hatt katt cirka hele livet mitt. Hadde vi ikke katt i familien, så hadde alltids noen andre nære i familien det. Så jeg har vokst opp med flere katter. Jeg digger katter, synes de er så kule, litt sånn bitchy er de. Haha! Nå bor jeg for meg selv, og har to katter. De er for øyeblikket innekatter, siden vi for i tredje etasje. Og da merkes det at man har katt, for å si det sånn. Tenkte jeg skulle skrive noen fordeler og bakdeler ved å ha katt. Så here we go! Tenker jeg begynner med bakdelene først, og så det beste, altså fordelene, til slutt. 😉

Bakdeler

 Katthår! Siden kattene mine alltid er inne, blir det ekstra mye hår. Kjenner jeg får helt fnatt av og til! Det må støvsuges og vaskes ofte. Mest irriterende er det at hårene fester seg så godt til sofaen og gardinene. Gardinene ser ikke ut på baksiden, kattene bruker altså å sove i vinduskarmen, og da kommer pelsen borti gardinene. Værst av alt er at hårene fester seg på klærne, så jeg er nedsnødd i katthår hele tiden. Haha! Svarte klær kan man jo bare glemme.

 Møblene blir lettere slitt. Vi har kjøpt klorestativ til kattene, men det hender at kattene kløner på sofaen allikevel. Da blir det kjeft! Så det skjer ikke ofte, heldigvis har de lært seg å bruke klorestativet begge to. Men sofaputene blir allikevel klønet i, fordi de noen ganger setter fast klørne i de. Det er flere løse tråder i sofaputene, bah! Og jeg ser at det er kloremerker både i vinduskarmen og på kjøkkenbenken.

  Vond lukt. Jeg kjenner det ikke selv, men det er flere som sier at kattene har en spesielt lukt. Jeg tror nok heller det er kattesanden de lukter. Siden kattene ikke er ute, har vi kattedo i gangen. Det lukter jo ikke akkurat noe særlig, så den må skiftes på ofte. Herregud kattepiss lukter virkelig helt forjævlig!

 Mjauing om natta. Dette skjer ikke så ofte lenger, tror nok det er fordi de er to nå, så de føler seg kanskje ikke så alene. Men det hender at en av dem står utenfor soveromsdøra og mjauer. Da roper jeg bare ”hysj” høyt, og så blir det faktisk stille haha. Det er mer irriterende når de blir skikkelig leken midt på natta eller morgenen, og begynner å løpe som en villmann frem og tilbake etter hverandre. Høres jo ut som to galopperende hester som er på stua.

 Nysgjerrighet. Katter er svært nysgjerrige dyr, og alt nytt skal utforskes. Dette er jo ikke noe stort problem da. Men litt kjedelig om jeg våkner en morgen og de har hoppet oppå bordet og revet ned ting. For en stund siden kjøpte jeg en blomster som jeg plasserte på kjøkkenbenken, og Luffy klare bare ikke å la den være. Morgenen etter hadde han veltet potta så jord og vann lå og fløt på benken. Kos!

Fordeler

 Det er alltid noen hjemme sammen med meg. Hvis Anders er borte, så har jeg ihvertfall kattene her sammen med meg. Det har så mye å si! Jeg liker ikke å være helt alene, vil gjerne ha noe levende irundt meg. Og så er det jo koselig når jeg og Anders har vært borte og kommer hjem, så står begge kattene i gangen og venter på oss. Eller når vi står opp om morgenen, så kommer kattene og gnir seg mot beina våres.

 Alltid noen å kose med! Jeg elsker å kose med kattene mine, og løfter dem opp flere ganger om dagen bare for å nusse dem. Haha♥ Luffy er ikke spesielt kosen, men det er Suzie. Hun kommer alltid for å få kos, og det er så koselig synes jeg. Suzie ble tatt for tidlig fra moren sin, så hun bruker å sutte på lillefingeren min. Haha, så søt.

 Det er noen som er avhengig av meg/oss. Jeg liker å ta ansvar for kattene mine. Kjøpe mat til de, kose med dem og skjemme dem bort. Synes det er gøy å kjøpe godmat og godbiter til dem, de ELSKER det! Matvrak begge to, haha. 

 De dreper småkryp. Yay! Bra jobba katter! Haha. Om sommeren kommer det jo av og til fluer og andre insekter inn hvis noe står åpent, og da er det bra kattene tar dem. Da får de jaktet litt, og så slipper jeg å gjøre det selv. Win win!

 De skaper samtaleemner. Hvis jeg møter på noen jeg egentlig ikke kjenner så godt og vi begynner å småprate, så starter vi ofte å snakke om kattene mine. Hvordan det går med dem, ting de har gjort osv. Haha!

 De er lettvinte dyr. Det er ikke noe stress å ha katt, faktisk veldig enkelt. Du trenger bare gi dem mat og vann, børste dem litt hvis de har lang pels, slippe dem ut, kose med dem og ja, det var vel egentlig alt? Noe helt annet enn å ha hund ihvertfall. Hund skal jeg ALDRI ha, uansett hvor søte og sjarmerende de er. Jeg bare orker ikke alt stresset.

Tja, da tror jeg at jeg har fått med det meste! Katter er enkelt og greit bare superkule dyr. Forstår ikke at noen ikke liker dem?! Cæts aR c00l!

6 kommentarer
    1. Haha, ja, herregud som de røyter, og kattedo er ikke akkurat så “velduftende” ;P Men fordelene veier helt klart opp for ulempene! Katter er sååå søte og man blir såå glad av å ha dem rundt seg 😀 Utrolig fine bilder, forresten! <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg